TWYNSTRAGUDDE OVER PFFP


In de wereld van organisatieadvies en management is TwynstraGudde (TG) voor veel mensen al decennialang een begrip. De vele adviseurs, managers en opleiders van TG zetten processen in beweging, brengen partijen bij elkaar en zorgen dat plannen gerealiseerd worden. Maatschappelijke transities worden werkend gemaakt. Hoofd Financiën Natasha Hoeing, Concerncontroller Bas Kreuning en AFAS Beheerder Victor Scholte spelen een belangrijke rol in die processen en onderhouden ook de contacten met PffP voor externe AFAS-oplossingen. Bas: “Maarten van Dril is niet alleen iemand die het financiële proces heel goed snapt, maar bovendien een buitengewoon fijn mens.”

Een consultant die het hele financiële proces goed snapt

“Dat zit namelijk zo”, vervolgt hij. “Ik ken Maarten al uit het bedrijf waar ik werkte vóór ik bij TG in dienst kwam. Daar werkten we ook met AFAS en huurden we ook regelmatig iemand in. Zo kwam Maarten in beeld. Het viel me toen al op dat hij niet zómaar een consultant was, maar iemand die het hele financiële proces heel goed snapt en daarmee in AFAS heel verrassende dingen doet.

Toen ik bij TG kwam werken, inmiddels al ruim acht jaar geleden, kreeg ik op een gegeven moment te maken met een situatie waarbij we onvoldoende inzicht hadden in de cijfers. We hadden er twee externe consultants op zitten en die hadden alles aan elkaar geknoopt en er één grote houtje-touwtje oplossing van gemaakt. Ik keek naar de cijfers en wíst: die kloppen niet. Maar dat niet alleen: ook het systeem klopt niet. Ik heb Maarten toen gebeld en zei tegen hem: Maarten, dít is wat ik in de cijfers zie, ik heb geen mensen, en de externen komen niet uit de complexiteit en ik heb snel hulp nodig. Toen zei Maarten: dan kom ik langs.

Hij is toen twee dagen langs geweest, heeft geweldige oplossingen bedacht, heeft enorm geholpen, en uiteraard is hij daarna, tot op de dag van vandaag, in beeld gebleven. Dat iemand vanuit de relatie en vanuit betrokkenheid zó’n stap kan zetten en daar ondanks het feit dat hij zelf ook tot over zijn oren in het werk zit (wat je niet aan hem merkt), daar dan tóch de tijd en de ruimte voor neemt, dat vergeet je niet meer. Inmiddels kent Maarten ons door en door en weet hij na een lange samenwerking precies wat wij belangrijk vinden.


Op een gegeven moment hadden we een belangrijke vacature vrij voor een Hoofd Financiën en zijn we via Maartens netwerkwerk in contact gekomen met Natasha, die Maarten ook al kende vanuit haar vorige baan. En ook Victor kwam hier een half jaar geleden via Maarten. Vandaar dat we altijd gekscherend zeggen dat Maarten onze meest succesvolle recruiter is.”

Doelstellingen weten te bereiken

Victor: “Ja, we werken nu alle drie al 13 jaar of langer met Maarten. Dat is wel bijzonder. En als je al zolang met elkaar samenwerkt, weet je vanzelf hoe iemand werkt. Waarom het zo goed gaat. Zo heeft Maarten bijvoorbeeld aan drie woorden genoeg om het probleem te begrijpen. Dat heeft niet iedereen.

Het gebeurt weleens dat we beginnen met Maarten het probleem uit te leggen, maar dan heb je je zin nog niet afgemaakt of hij heeft al iets ingericht. Hij begrijpt ons precies en dat is fantastisch werken. Dat is elke keer weer een verademing. Maar ja, de volgende stap is dan natuurlijk dat je draagvlak binnen de organisatie nodig hebt. En moeten we allemaal dus weer even terugschakelen naar de inrichting van de oplossing.


Maarten is dan gelukkig heel goed in staat om mee te denken in de verschillende processen die ermee gemoeid zijn, om het daarna alsnog compleet in te richten en uit te rollen. Dat is waar ik ook in de toekomst graag steeds meer heen wil.”

Natasha: “Maarten weet altijd heel goed de doelstellingen te bereiken en daar heeft hij zijn eigen manieren voor. Hij werkt daar samen met alle betrokkenen op een bepaalde manier naartoe. Daarnaast is het ook iemand met veel tact en scherpte, ongeacht met welke mensen hij aan tafel zit of in welke teamsamenstelling.”

Klantsucces op de lange termijn

Bas: “Maarten is het ook, gelúkkig moet ik zeggen, niet overal mee eens. Er zijn genoeg consultants die de klant naar de mond praten en die even een quick fix doen. Dan is de klant even blij. Maar op lange termijn kunnen er allerlei haken en ogen aan zo’n oplossing zitten. Maarten is daar heel scherp op. En dat komt omdat hij een opvatting heeft heeft over lange termijn klantsucces.”

Victor: “Ja, voor de meeste consultants geldt dat ze wel de applicatie snappen….maar niet hoe je die het meest effectief, passend bij de klant, naar je hand kunt zetten. Hoe Maarten dat doet, is toch wel écht anders. Hij doorgrondt het bedrijf en ziet dan precies wat daar bij past.”

Bas: “Het grote verschil met Maarten en andere consultants die we in het verleden wel inhuurden, is ook dat Maarten het financiële proces snapt. Niet alleen maar van: je moet dít doen om een boekingsspecificatie er zó uit te laten zien, of dít om een factuur op te maken, maar ook het meedenken in het hele proces. Als dit is wat jullie hebben en dát zijn de aandachtspunten, dan zou ik het zó doen. Als wij ons dan afvragen: maar hoe doe je dít dan? Wat is dan de norm? Wat vind jij dat de standaard moet zijn? Dan zegt hij dat ook en kan hij ons ook goed uitleggen waaróm dat zo is.

Hij beheerst dat financiële proces tot in de puntjes en kan dus ook heel goed bepalen hoe de softwarematige inrichting moet zijn. Dat maakt Maarten écht uniek. Hoe Maarten naar oplossingen kijkt en hoe hij daar gestaag in doorgaat en dat opvolgt….dat is wel bijzonder.” Natasha: “Inderdaad, er zijn niet zo heel veel soortgelijke consultants die zó mee kunnen denken, een organisatie kunnen doorgronden en een richting kunnen bepalen. Dat is heel typerend voor Maarten. En daar komt nog bij: hij deelt die kennis ook heel graag; hij zorgt dat al die kennis in de organisatie op de juiste plekken terecht komt….ook naar de overige stakeholders binnen de organisatie.


Hij weet precies wat wij willen en wat bij ons past.” Bas (lachend): “Het is al een tijdje geleden, maar er moest binnen de organisatie een specifieke oplossing worden bedacht voor een bepaald probleem en Natasha en ik hadden daar allebei geen tijd voor. Toen hebben we Maarten gewoon het hele traject laten doen. We zeiden toen ook: Maarten, jij weet tóch wel wat wij willen..dus ontwikkel de inrichting en geef aan waar het accent komt.

Een organisatie en het probleem kunnen doorgronden

Het woord is al een paar keer gevallen: doorgronden. Is dat het grote geheim achter Maartens denkwijze? Bas: “Maarten luistert naar wat ons probleem is. En vertaalt dat vervolgens naar iets concreets. De belangrijkste vraag voor een consultant is: begrijp ik het probleem? Je merkt aan Maarten dat hij gewoon heel goed luistert. Hij heeft volledige aandacht voor wat voor de klant belangrijk is. Vervolgens kan hij daar de best passende oplossing bij ontwikkelen omdat hij in staat is om vanuit verschillende lijntjes dingen bij elkaar te laten uitkomen.

Het kan zijn dat het systeem niet functioneert, het kan zijn dat er niet de juiste stappen zitten in de inrichting van een facturatieproces, of dat een autorisatie niet goed zit…Maarten is daar uitzonderlijk goed in: hoe meer je hem geeft, hoe beter hij kan doorgronden. Maar dat verwacht hij dan ook van de klant.

Samenwerken met TwynstraGudde betekent samen maatschappelijke transities werkend krijgen. Met advies, management en opleidingen helpen zij mensen en organisaties bij duurzame maatschappelijke veranderingen.

Zij weten wat er speelt én wat er op het spel staat: zij staan voor vraagstukken die het hart en de toekomst van onze samenleving raken. Denk aan de energietransitie en de klimaatdoelen, de toekomst van de landbouw, goed onderwijs, passende zorg, oplossingen voor de krapte op de woningmarkt en hoe we het best van A naar B reizen.

Maarten is kritisch en dat is waardevoller dan een consultant die doet wat je vraagt.