ICO OVER PFFP

 

ICO Terminals noemt zichzelf ook wel: de toegangspoort tot Europa. Het bedrijf is gevestigd in het Belgische Zeebrugge en Antwerpen en is gespecialiseerd in een uitgebreid scala van transportdiensten en -services naar andere werelddelen, maar ook binnen Europa. De belangrijkste sector die gebruikmaakt van de diensten van ICO Terminals, is de automobielindustrie. Als fan van de producten en diensten van AFAS, werkt het bedrijf nu al 12 jaar met Maarten. HR-Manager Filip Claeys kent hem nu 6,5 jaar. “Maarten is de ideale combinatie van een saaie IT-er (zo iemand die wél heel goed is in zijn vak), en iemand die enorm boeiend over verschillende andere zaken kan vertellen.”
 

Een locomotief met lege treinstellen

“Vanaf het moment dat Maarten de kriebels kreeg en na een jarenlang dienstverband bij AFAS besloot als zelfstandige te gaan werken, hebben wij hem direct in de arm genomen als zelfstandig consultant voor de uitbouw van Inside en Profit. Om de twee maanden komt hij een paar dagen naar ons bedrijf om al onze wensen in AFAS vorm te geven. Zo heeft hij bijvoorbeeld ook onze employer branding site technisch gerealiseerd. Op dat deel van onze site vertellen we iets over onszelf en over onze vacatures.

Maarten zorgt dat hij datgene wat wij nodig hebben, voor elkaar krijgt en dat maakt het geweldig om met hem te werken. Toen ik hier begon gebruikten we AFAS eigenlijk alleen maar voor de personeelsen loonadministratie. Maar AFAS heeft natuurlijk verschillende modules die je kunt gebruiken (en daar betaal je ook trouwens ook voor). Daardoor voelden we ons een beetje een locomotief met een aantal treinstellen waarvan er (té) veel leeg waren. Toen hebben we gezegd: we moeten ervoor zorgen dat we alles van ons AFAS-pakket gaan benutten. En Maarten heeft ons er elke keer enorm bij geholpen om dat te realiseren.

Je schotelt Maarten een probleem voor, hij denkt daarover na en aan het eind van de dag heeft hij opeens een prachtig product waarbij zowel de vorm als de inhoud kloppen. Dat laatste is natuurlijk heel belangrijk: we moeten tenslotte al onze medewerkers ervan overtuigen dat ze hiermee het best kunnen werken. De vorm is dan dus ook essentieel. Maarten ziet snel wat daar voor nodig is en vooral wat mensen nodig hebben.”


 



Een rondleiding met veel enthousiasme

“Maarten is ook een enorm boeiende verteller. Over filosofie bijvoorbeeld. Over het verschil tussen België en Nederland. Over bewust in het leven staan. Eén keer per jaar nodigt hij ons altijd uit om dan hier in de buurt samen te gaan eten, en dan hebben we het over de meest uiteenlopende dingen.

Ik weet nog goed: de eerste keer dat wij elkaar spraken had hij net een filosofische week achter de rug en daar weet hij dan enorm boeiend over te vertellen. Het zijn natuurlijk onderwerpen die niks te maken hebben met hetgeen hij hier voor ons doet, maar ik vind het altijd wel zeer leuke en geestverruimende conversaties.

Die combinatie, van een hele goeie IT-er en iemand die enthousiast in het leven staat, maakt hem zo’n boeiend figuur. Een mooi voorbeeld van zijn enthousiasme is het AFAS Open, het Succestival. Hij had ons daarvoor uitgenodigd, dus daar gingen we samen naartoe. En dan merk je duidelijk: ondanks het feit dat hij zelfstandig verder is gegaan en niet meer bij AFAS werkt: het enthousiasme spat er vanaf. Hij had voor ons een rondleiding geregeld, met iemand van AFAS zelf, maar Maarten vertelt er meer over dan de persoon die ons rondleidde….en zijn enthousiasme werkt heel aanstekelijk!”

 



Een tevredenheidsenquête voor medewerkers
“Maar de kern waarom we graag met Maarten samenwerken is: Maarten vindt de oplossingen voor ons probleem. We hadden jaren geleden bijvoorbeeld een tevredenheidsenquête voor medewerkers. En we deden dat nog helemaal met pen en papier. Toen het aan de orde was om dat anders te gaan doen, dachten we dat het misschien wel een goed idee zou zijn om daar een bureau voor in te schakelen, dat daarin was gespecialiseerd. Maar er kwam ook een ander idee: misschien kunnen we daar eens met Maarten over praten; misschien heeft hij daar ook wel ideeën over en dan kan het misschien vanuit AFAS gegenereerd worden. Dat zou ideaal zijn, want dát is het systeem waar we hier mee werken. En écht: Maarten bleek al snel in staat om de oplossing uit zijn hoed te toveren. Het was niet makkelijk en hij heeft er een paar dagen aan gewerkt om het goed op poten te zetten, maar uiteindelijk is ‘m dat perfect gelukt.
Ik weet niet of er veel bedrijven zijn die hun tevredenheidsenquête via AFAS Inside doen (ik denk het niet zelfs). Maar Maarten kent dat systeem door en door en zorgt dan ook altijd dat hij de best mogelijke oplossing vindt.”

“Negatieve ervaringen? Ik heb ze écht nog niet meegemaakt. We zijn altijd heel blij dat hij weer komt en we waarderen dat zeer, vooral omdat ik weet dat hij over voldoende opdrachten beschikt. Ik stel het dan ook persoonlijk enorm op prijs dat hij ons altijd weer helemaal hier in het Belgische Zeebrugge komt opzoeken.

 

ICO bedient een uitgebreid netwerk van diepzeerederijen die wereldwijd een waaier aan bestemmingen van en naar alle continenten aandoen. De terminals in Zeebrugge en Antwerpen zijn een belangrijke draaischijf voor roll-on/roll-off goederenbehandeling, met vlotte verbindingen van en naar alle continenten alsook met distributie binnen Europa.
 



ANDERE CASES



TwynstraGudde
CBBS
Stratech

‘Maarten is kritisch; dat is waardevoller dan een consultant die doet wat je vraagt’